ECTAA pieprasa steidzamu aviokompāniju maksātnespējas aizsardzību, jo Air Belgium bankrots atkal pakļauj tūrisma aģentus/operatorus un klientus milzīgiem zaudējumie

2025. gada 15. maijs – Eiropas Tūrisma aģentu un tūroperatoru asociācija (ECTAA) atkārtoti aicina nekavējoties ieviest obligātu aviokompāniju maksātnespējas aizsardzību Eiropā pēc Air Belgium bankrota, kas atstājis gandrīz 8 miljonus eiro neapmaksātu pasažieru atmaksas prasību – no kurām vairāk nekā 5 miljoni pārdoti, izmantojot starpniekus (tūrisma aģentus un operatorus)

2023.gada 18. septembrī Air Belgium paziņoja, ka pārtrauks visus regulāros pasažieru pārvadājumus, lai koncentrētos uz kravu pārvadājumiem un lidaparātu nomas darbībām. Drīz pēc tam aviokompānija uzsāka tiesiskās aizsardzības procesu un, nespējot atgūties, 2025. gada 30. aprīlī tika pasludināta par bankrotējušu. Tā rezultātā tūkstošiem pasažieru, visticamāk, nesaņems atlīdzību par atceltajiem lidojumiem, un visas prasības tagad ir daļa no maksātnespējas procesa.

Zaudējumu apmērs vēlreiz apliecina cēlojumu starpnieku būtisko lomu aviopārvadājumu tirgū, taču arī skaidri izgaismo viņu ievainojamību aviokompāniju maksātnespējas gadījumā. Ja ceļojumu starpnieks pārdod aviobiļeti kā daļu no kompleksā ceļojuma pakalpojuma un aviokompānija bankrotē, ceļojuma organizētājam saskaņā ar likumu ir pienākums nodrošināt klientam alternatīvu biļeti – bieži bez jebkādas iespējas atgūt sākotnējos maksājumus no maksātnespējīgās aviokompānijas. Tas uzliek netaisnīgu finansiālu slogu ceļojumu starpniekiem, kuri spiesti uzņemties aviokompāniju neveiksmju radītos zaudējumus. 98% ceļojumu starpnieku ir MVU (mazie un vidējie uzņēmumi) vai pat mikrouzņēmumi.

Ņemot vērā, ka aviobiļetes parasti ir jāsamaksā avansā – bieži vairākus mēnešus iepriekš – šī sistēma rada būtisku risku gan ceļojumu starpniekiem, gan patērētājiem, gan arī nodokļu maksātājiem. Aviokompāniju bankroti nav retums – pēdējo 25 gadu laikā bankrotējušas aptuveni 1200 komerciālās pasažieru aviokompānijas.

"Air Belgium bankrots ir vēl viens skaudrs atgādinājums par to, ka pašreizējā sistēma atstāj gan patērētājus, gan ceļojumu starpniekus neattaisnoti lielā riska priekšā. Aviokompānijām ir jābūt pienākumam nodrošināt finanšu garantijas, kas segtu viņu saistības maksātnespējas gadījumā," norādīja ECTAA prezidents Frank Oostdam.

Likumdošanas iespēja reālām pārmaiņām

Šobrīd ir unikāla iespēja risināt šo ilggadējo problēmu. Eiropas Savienības Padome šobrīd apspriež Gaisa pasažieru tiesību regulas (Regula 261/2004) pārskatīšanu. ECTAA aicina politikas veidotājus izmantot šo iespēju un iekļaut skaidru noteikumu, kas paredz, ka aviokompānijām ir jāievieš mehānismi, kas garantē biļešu atmaksu gadījumā, ja reisi tiek atcelti aviokompānijas darbības pārtraukšanas vai maksātnespējas dēļ. Šāda prasība būtu vienkārši ieviešama un beidzot nodrošinātu tik ļoti nepieciešamo aizsardzību patērētājiem un ceļojumu starpniekiem.

ECTAA turpina iestāties par obligātu aviokompāniju maksātnespējas aizsardzības mehānismu, piemēram, Dānijas aviobiļešu garantiju fondu, kas nodrošina, ka patērētāji un starpnieki nepaliek bez kompensācijas aviokompāniju bankrota gadījumā. Ņemot vērā, ka aviokompāniju bankroti pēdējos gados skāruši miljoniem pasažieru, nepieciešamība pēc spēcīgas aizsardzības ir aktuālāka nekā jebkad.

"Ceļojumu starpnieki ir tūrisma ekosistēmas mugurkauls, nodrošinot patērētājiem izvēli un kvalitatīvus pakalpojumus. Taču bez atbilstošas aizsardzības viņi spiesti uzņemties aviokompāniju nekompetences radītās finansiālās sekas. Ir pienācis laiks rīkoties," piebilda Oostdam.

live riga
 
 
 
 
magnetic latvia
ectaa
liaa
celo drosi
 LKB

ALTA partneri

travelnews
viesnicu restoranu asociacija
Latgale tur
vidzemes augstskola
lauku celotajs
gulbene
 
 
 

ALTA asociētie biedri

logoamadeus
Natura Termo Spaklm
 airbalticlogo
turiba
 
icham
 rate hawk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Login Form