Aviokompāniju atteikšanos atmaksāt naudu tūrisma uzņēmumiem un to klientiem ir jāpārtrauc!

 

ECTAA un “eu travel tech”, jau kopš koronavīrusa pandēmijas sākuma, ir vairākkārt aicinājušas aviokompānijas pildīt naudas atmaksāšanas saistības, lai tūrisma uzņēmumi varētu saviem klientiem atmaksāt naudu. Tas attiecas gan uz B2B, gan uz B2C produktiem. Šobrīd, gadu pēc krīzes sākuma, vairākas aviosabiedrības joprojām neatgriež naudu par biļetēm, kas pārdotas ar tūrisma uzņēmumu starpniecību, un būtiski aizkavē kompensāciju izmaksu .

Briselē, 2021. gada 23. februārī. Vairāk kā gadu pēc koronavīrusa pandēmijas sākuma ir skaidri redzams, cik smagi ir cietusi tūrisma nozare. Gandrīs visi tūrisma un ceļojumu uzņēmumi ir saskārušies ar apjomīgiem pieprasījumiem atmaksāt naudu par braucieniem, kuri bija jāatceļ piespiedu mājsēdes, robežu slēgšanas un citu ceļošanas ierobežojumu dēļ. Saistībā ar pastāvošo pandēmiju, ceļojumu nozare turpina ciest no finanšu problēmām, jo pārdošanas līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, ir izsmiekls. Daudzas aviokompānijas jau ir atmaksājušas naudu tūrisma uzņēmumiem, kuri, savukārt, varēja to atmaksāt saviem klientiem. Tādā veidā aviokompānijas nodrošināja, ka to saistības par naudas atmaksu klientiem tiek izpildītas. Tomēr ir aviosabiedrības, kuras turpina ignorēt vai apzināti kavē naudas atmaksas pieprasījumu izskatīšanu, pakļaujot tūrisma uzņēmumus finansiālam spiedienam, jo klienti pieprasa naudas atmaksu.

Diemžēl vairāku aviosabiedrību publiskie paziņojumi, ka naudas atmaksas process ir pabeigts ir kļūdains. Šis jautājums nav atrisināts. Daudzām aviosabiedrībām joprojām ir liels skaits neapstrādātu naudas atgriešanas pieprasījumu. Eiropas Komisijai ir iesniegtas vairākas pretenzijas par aviosabiedrību veikto kompensāciju izpildes saistību neatbilstību ES regulai par gaisa pasažieru tiesībām (Reg. 261/2004) un IATA (Starptautiskā Gaisa Pārvadātāju asociācija) Rezolūcijai 824r. Problēma ir tajā, ka Starptautiskā Gaisa Pārvadātāju asociācija nepilda IATA Rezolūciju 824r un Regulas 261/204  izpildi ir jānodrošina valsts izpildiestādēm. Taču šķiet, ka vairāku valstu izpildiestādes to nevēlas īstenot.

Kopš krīzes sākuma ECTAA un “eu travel tech” ir atbalstījušas efektīva atbalsta sniegšanu visiem ar ceļojumu organizēšanu saistītiem uzņēmumiem. Konkurenci uzraugošām iestādēm tika izteikti lūgumi atļaut sniegt valsts atbalstu aviosabiedrībām ar nosacījumu, ka tās apstrādās kompensāciju pieprasījumus un veiks naudas atmaksu. Diemžēl, neskatoties uz miljardiem eiro, kas tika saņemti no nodokļu maksātāju naudas, dažas aviokompānijas turpina atteikt vai ievērojami kavējas ar naudas atmaksu tūrisma uzņēmumiem un to klientiem.

Daudzi tūrisma uzņēmumi ir saskārušies ar apsūdzībām par naudas atmaksas saistību nepildīšanu pret saviem klientiem. Tajā pašā laikā šiem uzņēmumiem nav iespēju piespiest aviokompānijas apstrādāt un izmaksāt tām iesniegtos atmaksas pieprasījumus. Šāda situācija kaitē ne tikai patērētājiem, bet var sagraut šo tūrisma uzņēmumu reputāciju, kas būs izšķiroša ceļošanas atsākšanai.

Emmanuel Mounier, “eu travel tech“ ģenerālsekretārs pauž viedokli: “Ceļojumu nozare ir veidota kā vienota un integrēta ekosistēma. Tas, ko mēs šodien redzam, ir viena dalībnieka neveiksme, kas ļoti nopietni ietekmē visu pārējo darbību. Tāpēc ceļojumu aģentūras aicina aviosabiedrības izpildīt to naudas atmaksas saistības klientiem un aicina Eiropas iestādes uzlabot tiesisko regulējumu, kas piemērojams lidojumu un komplekso ceļojumu atmaksai, pamatojoties uz Covid krīzes laikā gūto pieredzi.”

Pawel Niewiadomski, ECTAA prezidents, noslēgumā saka: “Nav pieņemams, ka ir aviosabiedrības, kuras atsakās veikt naudas atmaksu tūrisma uzņēmumiem un līdz ar to arī to klientiem. Apgrozāmās naudas trūkuma problēmu novirzīšana uz citiem ceļojumu nozares dalībniekiem un to klientiem ir nepieņemama gan no konkurences, gan no patērētāju aizsardzības viedokļa. Tas ir jāpārtrauc.”

Par ECTAA

ECTAA pārstāv aptuveni 70 000 ceļojumu aģentūras un tūrisma operatorus Eiropā, kas sniedz konsultācijas un pārdod transporta, izmitināšanas, atpūtas un citus tūrisma pakalpojumus, kā arī kombinētus produktus atpūtas un biznesa klientiem.

Par “eu travel tech”

“eu travel tech” pārstāv ceļojumu tehnoloģiju uzņēmumu intereses. “eu travel tech” izmanto savu stāvokli ceļojumu un tūrisma nozarē, lai veicinātu pārredzama un ilgtspējīga uz patērētāju orientētu, novatorisku un konkurētspējīgu izaugsmi. “eu travel tech” aptver globālās izplatīšanas sistēmas (GDS), tiešsaistes ceļojumu aģentūras (OTA), biznesa ceļojumu pārvaldības kompānijas (TMC) un meta meklēšanas vietnes. Lai iegūtu papildinformāciju par “eu travel tech” un tās prioritātēm, lūdzu, apmeklējiet vietni www.eutraveltech.eu

Lai iegūtu vairāk informācijas, lūdzu, sazinieties ar:

Mr Eric Drésin, Secretary General

ECTAA - Group of National Travel Agents’ and Tour Operators’ Associations within the EU

Rue Dautzenberg 36, B-1050 Brussels

Office tel: +32 2 644 34 50 / e-mail: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.

Mr Emmanuel Mounier, Secretary General

eu travel tech

Av Marnix 17, 1000 Brussels

M. : +32 499 80 13 74 / e-mail : Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.

Tūrisma un aviācijas nozare aicina kopīgi pilnveidot politikas veidotāju un nozares ekspertu dialogu

Latvijas Darba devēju konfederācijas Tūrisma krīzes vadības komitejas ietvarā Latvijas Aviācijas asociācijas, Latvijas Tūrisma Aģentu un Operatoru asociācijas (ALTA), kā arī Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas pārstāvji aviācijas un tūrisma nozares vārdā izstrādājuši sadarbības aicinājumu Latvijas valdībai, kas palīdzētu nodrošināt tūrisma un aviācijas izkļūšanu no krīzes pēc ārkārtas stāvokļa atcelšanas valstī.

Nozares pārstāvji aicina Latvijas valdību ņemt vērā faktus un pētījumus, lai kopīgi pilnveidotu politikas veidotāju un nozares ekspertu dialogu, ļaujot strādāt uzņēmējiem segmentos, kur ir ieviesti augsti epidemioloģiskās drošības standarti un nezaudēt ekonomikas atjaunošanās iespējas tur, kur tas nav saistāms ar Covid-19 vīrusa izplatību.

Kā uzticami sadarbības partneri aicinām Latvijas valdību un politikas veidotājus ieklausīties nozares argumentos, kas pamatoti ar pētījumiem[1], lai veicinātu tūrisma un aviācijas nozares atjaunošanos pēc ārkārtas situācijas stāvokļa atcelšanas valstī. Uzņēmēji apzinās, ka Covid-19 saistītie ierobežojumi starptautiskajā uzņēmējdarbības vidē var būt ilglaicīgi. Tādēļ ir nepieciešams ļaut šīm nozarēm strādāt tur, kur tas ir droši un netiek apdraudēta sabiedrības veselība,” skaidro Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas prezidents Jānis Naglis.

Nozares pārstāvji piekrīt, ka šobrīd ir nepieciešams ierobežot maznozīmīgus ceļojumus, taču vienlaikus nepieciešams arī skaidrs rīcības plāns nozarēs, kuras ir starptautiskas un kurās ierobežojumu noteikšanai jāņem vērā ārējie apstākļi, pēc iespējas koordinējot šādus ierobežojumus ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm. Šādu pieeju aicina pieņemt arī Eiropas aviosabiedrību asociācija (A4E).

Kopumā nozaru pārstāvji izstrādājuši trīs sadarbības virzienus. Pirmais no tiem paredz koordinētu pieeju epidemioloģiskās drošības pasākumu īstenošanā Baltijā un Eiropā. Tai skaitā nepieciešama Latvijas aktīva iesaiste vienota OECD  digitālā risinājuma CommonPass[2] (vai citā līdzvērtīgā tehnoloģiskā risinājumā) ieviešanā, kas veicinātu starptautiski vienotu standartizētu pieeju ceļojumu dokumentiem  saistībā ar vakcināciju, antivielu esamību un testēšanas rezultātiem.

Papildus tam ir jānodrošina vienlīdzīgi epidemioloģiskās kontroles pasākumi visos transporta veidos un neatkarīgi no robežšķērsošanas veida. Nozaru pārstāvji arī aicina atbalstīt risinājumus kontrolēta un organizēta tūrisma atbalstam. Tai skaitā atpūtas tūrisma konceptam Zaļais koridors, kas balstīts uz ceļotāju kontroli un testu veikšanu gan pirms lidojuma uz galamērķi, gan atgriežoties mājās, un tūrisma operatoru atbildību par epidemioloģiski drošas atpūtas nodrošināšanu galamērķī visos tās etapos.

Tāpat nozaru pārstāvji aicina kontrolēti, kā arī saskaņojot ar nozaru dalībniekiem, atcelt aizliegums lidojumiem uz trešajām valstīm ar augstu tranzīta īpatsvaru, un ļaujot būtisko ceļotāju kustību no valstīm, kurās nav konstatētas vīrusa jaunās mutācijas.

“Ir jāuzsver, ka pašreizējā epidemioloģiskajā situācijā tūrisma un aviācijas nozares ietekme uz vīrusa izplatību valstī ir ļoti zema. Oxford Research pētījums liecina, ka, pateicoties efektīviem kontroles, izsekojamības un uzraudzības pasākumiem, aviācijas nozare šobrīd ietekmē vīrusa transmisiju mazāk nekā 1% robežās no kopējā inficēto skaita valstī. Savukārt vīrusa izplatības statistika liecina, ka nesamērīgi ierobežojot gaisa pārvadājumus epidemioloģiskā situācija valstī netiek uzlabota, bet tiek zaudētas iespējas ekonomikas atjaunošanai, cilvēku atgriešanai ekonomiskajā un sociālajā apritē. Tāpat tiek mazinātas ārvalstu investīciju iespējas, kas atstās negatīvu ietekmi uz valsts attīstību vēl daudzus gadus pēc Covid-19 krīzes pārvarēšanas. Līdz šim aviācija ir bijusi mūsu veiksmes stāts un tādam tam ir jāpaliek arī pēc krīzes”, norāda Latvijas aviācijas asociācijas valdes loceklis Artūrs Kokars.

Otrais sadarbības virziens aicina uz saprotamu risinājumu ieviešanu. Tūrisma un aviācijas nozarē ir jāintegrē valsts noteiktā epidemioloģisko ierobežojumu luksofora pieeja. Ir jānosaka skaidri definēti nosacījumi, pie kādiem kumulatīviem saslimstības rādītājiem ierobežojumi mazināmi vai pastiprināmi. Būtiskākais, šiem sliekšņiem ir jābūt samērīgiem ar vispārīgo pieeju Eiropas Savienībā un īpaši samērotiem ar Baltijas valstīm.

Papildus tam nozaru pārstāvji aicina epidemioloģiskās drošības pasākumus Latvijā īstenot tur, kur tie var dot vislielāko pienesumu vīrusa izplatības ierobežošanai. Lēmumiem jābūt balstītiem uz faktiem un pētījumiem. Sabiedrība mērķtiecīgi jāinformē ne tikai par ierobežojumu esamība, bet jāskaidro zinātniski argumentēta šo ierobežojumu ietekme uz vīrusa izplatību.

Tūrisma un aviācijas nozare kā uzticams valdības un starptautisks sadarbības partneris Covid-19 izplatības mazināšanā nu jau gandrīz gadu ilgušajā ārkārtējā situācijā ir veltījusi visus spēkus un līdzekļus, lai ne tikai izpildītu epidemioloģiskās drošības prasības, bet panāktu, ka gaisa pārvadājumi ir viens no drošākajiem ceļošanas veidiem. Tūrisma nozarei ir risinājumi kā strādāt droši,” uzsver Latvijas Tūrisma Aģentu un Operatoru Asociācijas prezidente Inga Kavaca.

Nozaru pārstāvji akcentē, ka ierobežojumi, kādi noteikti nozarēm, rada ļoti būtiskus zaudējumus valsts ekonomikai, kas svārstās no 20% (tiešie aviācijas nozares zaudējumi) līdz 43% (ņemot vērā tūrisma un saistīto pakalpojumu sektorus) no kopējā IKP krituma.

Tieši tādēļ trešais sadarbības virziens fokusējas uz vairākiem ierosinājumiem samērīgai un pakāpeniskai ekonomikas atjaunošanai. Nozaru pārstāvji aicina veidot īpašas atbalsta programmas un grantu mehānismu tūrisma un aviācijas pakalpojumu darbības atjaunošanai pēc krīzes. Sniedzot valsts atbalstu mazāk nekā citur  Eiropas Savienībā, tiek zaudēta Latvijas ekonomikas konkurētspēja. To jau šobrīd izmanto Latvijas kaimiņvalstis, kas apgrūtinās Latvijas tūrisma un aviācijas iespējas pilnvērtīgi atjaunot darbību pēc krīzes.

Papildus tam nozaru pārstāvji aicina atjaunot biznesa ceļotāju iespēju ierasties valstī uz termiņu līdz 72 stundām bez pašizolācijas nosacījuma, piemērojot testēšanu. Bez šī vitāli svarīgā soļa tiek zaudētas iespējas ekonomikas atjaunošanai un investīciju piesaistei, kas ir nesamērīgi, ar maz iespējamiem šo ceļotāju inficēšanās riskiem. Visbeidzot ekonomikas atjaunošanai vitāli svarīgi ir apzināties, ka ierobežojumiem saimnieciskās darbības veikšanā ir jābūt samērīgiem un vienlaicīgiem ar valsts atbalstu uzņēmējiem un iedzīvotājiem.

 

Papildu informācijai:

Biedrība Latvijas Aviācijas asociācija

E-pasts: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt. 

Latvijas Tūrisma Aģentu un Operatoru asociācija (ALTA)

E-pasts: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.

Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija

E-pasts: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.

 


[1] Oxford Research Baltics pētījums par Covid-19 izplatības ierobežošanas pasākumu pamatotību, efektivitāti un to ietekmi uz aviācijas nozari Latvijā, 2020.gadā.

[2] https://commonpass.org/    

PAZIŅOJUMS PRESEI Nepieciešama steidzama koordinācija, lai nodrošinātu ceļojumu un tūrisma procesu atveseļošanos


Eiropas tūrisma privāto sektoru pārstāvošo asociāciju tīkls (NET) atzinīgi vērtē ES valstu un to valdību vadītāju lēmumu saskaņot rīcības plānu attiecībā uz ceļošanas ierobežojumiem, testēšanas un vakcinācijas procesiem, lai mazinātu COVID-19 pandēmijas ietekmi. Turpmāka sadarbība ir nepieciešama, lai izveidotu stabilu pamatu ceļojumu un tūrisma nozares atjaunošanai.

Brisele, 2021. gada 25. janvārī: “Lai gan šobrīd pastiprināta uzmanība tiek pievērsta COVID-19 izplatības ierobežošanai Eiropā, mēs nedrīkstam aizmirst par to, kas notiks nākotnē.”

Ceļotāji gaida skaidru paziņojumu par brīdi, kad atkal varēs droši ceļot. Savukārt ceļojumu un tūrisma nozarei ir vajadzīga attīstības perspektīva, lai varētu atsākt uzņēmējdarbību. Šī iemesla dēļ, NET aicina dalībvalstis un ES likumdevējus turpināt sarunas un vienoties par saskaņotiem drošības pasākumiem, kas, uzlabojoties epidemioloģiskai situācijai, būs nepieciešami veiksmīgai tūrisma un ceļošanas uzsākšanai. NET aicina visus politisko lēmumu pieņēmējus:

• Paātrināt vakcinēšanās tempu visā Eiropā;
• Pieņemt kopēju ES pieeju, nosakot saslimstības rādītājus, lai varētu atvieglot ierobežojumus un palielinātu sabiedrības uzticību;
• Turpināt diskusiju par visiem transporta veidiem par kopēju pasažieru atrašanās vietas veidlapas izveidi; (Passenger Locator Form)
• Izveidot vienotu pierādījumu sistēmu personu veiktajai vakcinācijai un COVID-19 testiem;
• Nodrošināt drošu, pieejamu un efektīvu testēšanas sistēmu, lai aizstātu karantīnas prasības un citus cilvēku brīvas pārvietošanās ierobežojumus;
• Turpināt izvērtēt iespēju aizstāt PCR testus ar antigēna testiem;
• Savlaicīgi, vismaz 5 dienas iepriekš, paziņot skaidrā un viegli saprotamā veidā informāciju par izmaiņām ierobežojumos un papildu prasībās;
• Ievērot stabilitāti un izvairīties no pastāvīgām izmaiņām ceļošanas ierobežojumos;

• Ieviest ilgtermiņa stratēģiju, kas tiktu veidota, ņemot vērā citu līdzīgu slimību vai draudu iespējamību nākotnē.

Lai atjaunotu cilvēku uzticību un nodrošinātu drošu ceļošanu nākotnē, visas mūsu cerības ir saistītas ar šo saskaņoto pasākumu īstenošanas panākumiem.

Tikmēr, lai uzņēmumi spētu pārvarēt ilgstošo biznesa iztrūkumu, nozarei būs nepieciešams pastāvīgs finansiāls atbalsts.
* * *
NET ir Eiropas tūrisma privāto sektoru pārstāvošo asociāciju tīkls. NET nolūks ir izstrādāt kopīgus mērķus tūrisma nozarei, lai, sadarbojoties ar politikas veidotājiem un citiem partneriem, tos sasniegtu. Tūrisms ir Eiropas ekonomikas pamatelements. Tas veido vairāk nekā 10% no ES IKP un nodrošina aptuveni 12 miljonus darbavietu, galvenokārt mazajos un vidējos uzņēmumos. Atbilstoši Eiropas Komisijas datiem tūrisms ir trešā lielākā sociālekonomiskā nozare ES.

COVID-19: Tūrisma ministriem un Eiropas Komisijai jāpastiprina atbalsta centieni ceļojumu un tūrisma jomā

Pirms neoficiālās tūrisma ministru sanāksmes ECTAA aicina Eiropas valstu vadītājus nākt klajā ar būtisku glābšanas pasākumu kopumu, koordinētu COVID-19 izejas stratēģiju un vērienīgu atjaunošanas plānu ceļojumu un tūrisma nozarei.

Brisele. 2020. gada 24. aprīlī.  Ceļošanas aizliegumi un robežu slēgšana, kas tika noteikti, lai palīdzētu ierobežot COVID-19 izplatību, ir pilnība apturējuši ceļošanu un tūrismu. Popularākās tūrisma vietas ir pamestas, viesnīcas un restorāni ir tukši, lidmašīnas stāv uz skrejceļiem. Apturētā nozares darbība graujoši ietekmē uzņēmumus, no kuriem lielākā daļa ir MVU un ģimenes uzņēmumi.

Pirmdien, 27. aprīlī, tūrisma ministri sanāk uz neoficiālu Padomes sanāksmi. Pēc Eiropas ceļojumu aģentu un tūroperatoru asociācijas domām, ir pienācis laiks koordinētai rīcībai, jo 80% tūristu Eiropā ierodas no ES iekšējiem tirgiem.

Ceļošana un tūrisms ir visvairāk skartā nozare, kura cieta pirmā, bet būs viena no pēdējām, kas izkļūs no COVID-19 krīzes, pakāpeniski atceļot ceļošanas ierobežojumus. Nozari sagaida ilgs un grūts atkopšanās ceļs, un finanšu atbalsta pasākumi ir būtiski tās izdzīvošanai. Līdz šim atbalsta pasākumu nav bijis daudz, un arī šī palīdzība vēl nav sasniegusi uzņēmumus. “Mums ir nepieciešamas lielākas dalībvalstu finanšu saistības šai nozarei, kas veido vairāk nekā 10% no ES IKP un nodrošina 12 miljonus darba vietu,” sacīja Pavel Niewiadomski, ECTAA prezidents.

“ECTAA ir pārliecināta, ka ir pienācis laiks, lai Komisija un dalībvalstis papildus izstrādātu vērienīgu nozares atveseļošanās plānu. Tūrismam ir jābūt stingri nostiprinātam Maršala atveseļošanas plānā, par kuru paziņoja Komisijas priekšsēdētāja Urzula fon der Leiena. Tūrisma ministriem ir jāsadarbojas un jākoordinē darbs ar Eiropas Komisiju, lai redzētu, kā šādu atveseļošanās plānu vislabāk īstenot valsts līmenī, lai ļautu nozarei atkal atjaunoties un palīdzētu tai pāriet uz ilgtspējīgāku, digitālu un inovatīvu tūrisma modeli”.

"Bet tas nedrīkst liegt tūrisma ministriem izvirzīt Komisijai jautājumu par kompensācijas vaučeriem," piebilda Pavel Niewiadomski. “Lai arī ceļojumu firmas vēlētos atmaksāt naudu saviem klientiem, sistēmā vairs nav skaidras naudas. Ir vajadzīgs praktisks risinājums, kas palīdzētu ceļojumu uzņēmumiem pārvarēt likviditātes krīzi, neatsakoties no patērētāju aizsardzības.” ECTAA un daudzas citas ieinteresētās puses aicina uz laiku atkāpties no Eiropas tiesību aktiem, lai naudas atmaksas vietā varētu piedāvāt vaučerus, kas būtu elastīgi, termiņa beigās atmaksājami un garantēti pret ceļojumu firmas maksātnespēju.

Kaut arī nozare apņemas garantēt patērētājiem ceļošanas iespēju, tiklīdz tiks atcelti ierobežojumi, ECTAA aicina Eiropas līderus pieņemt vienotu pieeju attiecībā uz izolācijas noteikumu pakāpenisku pārtraukšanu un nosacījumiem par ceļošanas un tūrisma atsākšanu. Nozare varētu izstrādāt kopīgas pamatnostādnes par tādiem jautājumiem kā sociālā norobežošanās un higiēnas noteikumu ievērošana, taču ir jāizvairās no dažādās valstīs piemērotiem atšķirīgiem noteikumiem.

Nobeigumā Pavel Niewiadomski secināja: “Mēs esam bezprecedenta krīzē. Mums ir jādomā radoši. Mums ir nepieciešama rīcība, un tā ir nepieciešama tagad. Pretējā gadījumā daudzi tūrisma uzņēmumi izzudīs, un tūrisms Eiropā būtiski saruks. Neviens no tā neko neiegūs.”

Saistībā ar koronavīrusa izraisītās slimības COVID–19 izplatīšanos PTAC informē ceļotājus par tiesībām

Ja ceļotājs pie tūrisma operatora vai tūrisma aģenta ir iegādājies komplekso tūrisma pakalpojumu (piemēram, lidojums + viesnīca).

Ja tūrisma operators atceļ plānoto ceļojumu, ceļotājam ir tiesības saņemt atpakaļ visas iemaksātās avansa summas par ceļojumu.

Ja ceļotājs atsakās doties ceļojumā un pats izbeidz kompleksā tūrisma pakalpojuma līgumu pirms ceļojuma sākuma, pamatojoties uz to, ka ceļotājam ir bažas par došanos uz konkrēto galamērķi, šādā gadījumā pakalpojumu sniedzējam nav pienākums atmaksāt patērētājam iemaksātās avansa summas par ceļojumu.

Tikai tādā gadījumā, ja ceļojuma galamērķī vai tiešā tā tuvumā ir izveidojušies nenovēršami un ārkārtas apstākļi, kas būtiski ietekmē kompleksā tūrisma pakalpojuma sniegšanu vai kas būtiski ietekmē pasažieru pārvadāšanu uz galamērķi (izsludināta ārkārtas situācija, t.sk. noteikta karantīna), ceļotājam ir tiesības atteikties doties ceļojumā. Šādā situācijā ceļotājam ir tiesības nemaksāt līguma izbeigšanas maksu un saņemt atpakaļ no tūrisma pakalpojuma sniedzēja visas iemaksātās avansa summas par ceļojumu, bet nav tiesību saņemt papildu kompensāciju.

Tā kā katrs gadījums ir vērtējams individuāli, ceļotājam neskaidrību gadījumā vispirms ir jāvēršas pie konkrētā tūrisma pakalpojuma sniedzēja.

Ja ceļojuma laikā nenovēršamu un ārkārtas apstākļu dēļ nav iespējams nodrošināt ceļotāja atgriešanos, kā paredzēts kompleksā tūrisma pakalpojuma līgumā, tūrisma operators nodrošina ceļotāju izmitināšanu uz laikposmu, kas nepārsniedz trīs naktis vienam ceļotājam un sedz izmaksas par nepieciešamo izmitināšanu. Izmitināšanas izmaksas par atlikušajām naktīm, ja nepieciešams, sedz ceļotājs.

Ja ceļotājs pie tūrisma pakalpojuma sniedzēja vai individuāli ir iegādājies atsevišķu pakalpojumu, piemēram, iegādājies tikai aviobiļeti vai tikai rezervējis naktsmītni.

Ja tiešais pakalpojuma sniedzējs (piemēram, aviokompānija vai viesnīca) atceļ plānoto reisu vai rezervāciju naktsmītnē, ceļotājam ir tiesības saņemt atpakaļ par pakalpojumu iemaksāto naudu.

Ja ceļotājs pats atsakās saņemt atsevišķu tūrisma pakalpojumu, tad ceļotājam jārēķinās ar zaudējumiem (ar to, ka iemaksātas naudas summas par nenotikušo pakalpojumu netiks atmaksātas), ja vien pakalpojuma sniegšanas noteikumos nav norādīts pretējais (piemēram, ir iegādātas aviobiļetes, kuras var mainīt). Nepieciešamības gadījumā ceļotājs var vērsties pie attiecīgā tūrisma pakalpojumu sniedzēja.

PTAC aicina ceļotājus un tūrisma pakalpojuma sniedzējus katru gadījumu izvērtēt atsevišķi, ņemot vērā konkrētos apstākļus, kā arī sekot līdzi aktuālajai informācijai, kas tiek publicēta atbildīgo iestāžu tīmekļvietnēs:

• Ārlietu ministrijas tīmekļvietnē https://www.mfa.gov.lv/aktualitates;

• Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta Facebook kontam https://www.facebook.com/celodrosi;

• Veselības ministrijas tīmekļvietnē http://www.vm.gov.lv/lv/aktualitates/;

• Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē https://www.spkc.gov.lv/lv/aktualitates.

Vēršam uzmanību, ka Ārlietu ministrijas mājaslapā publicētajiem ceļojumu brīdinājumiem ir rekomendējošs raksturs. Ārkārtas situācija, t.sk. noteikta karantīna, ir apstiprināma tikai ar vietējas varas iestāžu lēmumiem, attiecīgajā galamērķī.

Papildus norādām, ka informācija par avioreisiem ir meklējama arī attiecīgās aviokompānijas tīmekļvietnē. Tāpat papildus informācija ir pieejama arī attiecīgo ārvalstu valsts un pašvaldību tīmekļvietnēs.

Ja ceļotājs ir iegādājies ceļojuma apdrošināšanu.

Ņemot vērā Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ieteikumus, aicinām ceļotājus konsultēties ar katru konkrēto apdrošināšanas kompāniju, kādus riskus tā sedz, t.sk. saistībā ar koronavīrusu (COVID– 19), kā arī noskaidrot, vai tiek segta ceļojuma atcelšana, pārtraukšana un citas izmaiņas. Vēršam uzmanību, ka epidēmija un pandēmija lielākajai daļai apdrošinātāju ir iekļauta izņēmumos kā nepārvaramas varas (Force majeure) apstāklis, kā rezultātā radušos zaudējumus apdrošinātājs nesedz. Taču, kamēr konkrētajā teritorijā nav izsludināta epidēmija, apdrošinātājs medicīniskos izdevumus segs. Tāpat ceļotājiem jāņem vērā, ka citus riskus, kuru iestāšanās nav cēloņsakarīgi saistīta ar koronavīrusu (vai citu epidēmiju) polise segs – piemēram, ja ceļotājs lauž kāju, pazaudē bagāžu, dokumentus, vai reiss tiek atcelts citu apstākļu dēļ, atlīdzību varēs saņemt.

Papildu informācija par precēm.

Vienlaikus PTAC aicina patērētājus “neuzķerties” uz maldinošiem dažādu preču (piemēram, mutes aizsargmaska) piedāvājumiem, kuriem tiek piedēvēta ārstnieciska vai profilaktiska iedarbība attiecībā uz koronavīrusa izraisīto slimību COVID–19. Piedāvātās preces var nebūt ne individuālie aizsardzības līdzekļi, ne medicīnas preces un nenodrošina piedāvājumos minēto iedarbību. Tāpat vēršam uzmanību, ka pat pārbaudīti un prasībām atbilstoši individuālie aizsardzības līdzekļi respiratori – negarantē aizsardzību pret šo vīrusu.

Publicēšanas datums: 03.03.2020.

Papildu informācija: Santa Zarāne Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt., 67388622, 22006628.

Eiropas tūrisma aģenti un operatori aicina jauno Komisiju strādāt pie konkurētspējīga, caurskatāma un ilgtspējīga tūrisma tirgus izveides

Eiropas Parlaments vakar apstiprināja jauno fon der Leienas komisiju, kas vadīs Eiropas Komisiju līdz 2024. gadam. Visi komisāri šobrīd ir gatavi stāties amatā. ECTAA, Eiropas organizācija, kas pārstāv tūrisma aģentus un operatorus, ir apņēmusies palīdzēt tūrisma tirgu konkurētspējas, pārredzamības un ilgtspējības veicināšanā.

Uzsākts pētījums "Latvijas lielo pilsētu iedzīvotāju iekšzemes ceļošanas paradumi"

 Latvijas investīciju un attīstības aģentūra sadarbībā ar Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā tūrisma fakultāti un Latvijas tūrisma aģentu un operatoru asociāciju (ALTA) ir uzsākusi pētījumu “Latvijas lielo pilsētu iedzīvotāju iekšzemes ceļošanas paradumi”. Pētījuma mērķis ir izzināt Latvijas lielo pilsētu iedzīvotāju iekšzemes ceļošanas paradumus, lēmumu pieņemšanas motivatorus un galamērķa izvēles principus.

PTAC informācija tūrisma pakalpojumu sniedzējiem

2018.gada 1.jūlijā stājās spēkā jauni Ministru kabineta noteikumi Nr. 380 “Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem”

Fizisko personu datu aizsardzība tūrisma uzņēmumos

Dokuments izstrādāts saskaņā ar Vispārīgo Datu Aizsardzības Regulu Nr.1016/679; 27.04.2016.

Lai iepazītos ar šo dokumentu, lūdzam sazināties ar ALTA biroju Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.

Vispārīgā datu aizsardzības regula - biežāk uzdotie jautājumi

Lai iepazītos ar šo dokumentu,  lūdzam sazināties ar ALTA biroju Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.

 

ECTAA gada atskaite 2017

ECTAA ir Eiropas tūrisma uzņēmumu balss, kas pārstāv ECTAA biedrus  - tūrisma  uzņēmumus Eiropā. ECTAA darbojas, lai veicinātu izaugsmi un konkurētspēju Eiropas tūrisma industrijā, strādājot ar EP deputātiem,  informējot tos un iesaistot debatēs  ES institūcijas  un citas nozares struktūras.

Jubilejas izstādē “Balttour 2018” vairāk apmeklētāju nekā pērn!

4. februārī Ķīpsalā noslēdzās 25 gadu jubilejas izstāde “Balttour 2018”, kas vienuviet pulcēja 860 tūrisma uzņēmumus un to pārstāvjus no 39 pasaules valstīm. Uzzināt dažādu valstu tūrisma iespējas, atklāt jaunus maršrutus, iegādāties ceļojumu sev un ģimenei bija ieradušies vairāk interesentu nekā pērn – kopā 29 630.

live riga
magnetic latvia
ectaa
liaa
celo drosi
 

ALTA partneri

travelnews
viesnicu restoranu asociacija
lrta ezerzeme
vidzemes augstskola
ventspils
kurzemes democentrs

ALTA asociētie biedri

amadeus
travelport
lauku celotajs
airbaltic
klm
sixt
turiba
bsa
gulbene
 icham
 
 

 alta logo 300x100 transparent

  +371 67210065
@ alta@alta.net.lv

Login Form